Wanneer we in het verleden (nog geen 10 jaar geleden) ergens op wilde reageren moesten we de computer opstarten, één of meerdere e-mailadressen opzoeken en een e-mail schrijven om ons ongenoegen te delen. Nog verder in het verleden liepen we zelfs nog naar de brievenbus om reactie te versturen. Kortom, er waren voldoende momenten om je te realiseren dat de reactie misschien niet zo gepast was. Als je tegenwoordig ergens je mening over wilt geven, grijp je naar je telefoon, open je van social media app en schrijf je een bericht om je ongezouten mening met anderen te delen. Door deze impulsieve actie neem je veel minder tijd je te realiseren de gevolgen van het bericht kan zijn. De kans dat je iets deelt, waarvan je later spijt krijgt is dus vele malen groter. Neem dus de tijd om te bedenken, wat voor een impact je update kan hebben.
Zodra je iets plaatst op social media is het per direct zichtbaar voor anderen. Als je iets deelt via social media (inclusief apps als WhatsApp) verlies je er direct de controle over. Zodra iemand anders je update opmerkt kan hij of zij deze kopiëren en zelfs delen met anderen. Zelf heb je er dan geen zicht meer op wie het heeft gekopieerd en al helemaal niet wie het heeft gezien.
De informatie die je plaats op social media is per direct beschikbaar voor anderen en je verliest er snel de controle over. Tevens weet je niet of je connecties wel zijn wie je denkt dat ze zijn. Het kan een nep-account betreffen van iemand die zich voordoet als een van je connecties.
Bij een aantal social netwerksites, zoals Facebook en LinkedIn, kun je per update aangeven met wie je die wilt delen. Stel als eerste je voorkeursinstelling goed in. Met deze voorkeursinstelling worden je updates standaard gedeeld, tenzij je het per update handmatig anders instelt. Sommige persoonlijke informatie kun je beter persoonlijk of via privébericht of zelfs e-mail met anderen delen. Zo voorkom je dat de informatie, per ongeluk, zichtbaar is voor mensen voor wie het niet bedoeld is.
Informatie en foto’s die je deelt via social media zijn permanent. Foto’s die je nu van je kinderen plaats op social-media-website, kunnen hen de rest van hun leven blijven achtervolgen. Een nu onschuldige foto, kan in de toekomst doorslaggevend zijn in bijvoorbeeld in een sollicitatieprocedure. Maar het kan nog erger: stel je voor dat derden misbruik maken van deze foto’s, ze bewerken en verspreiden in groepen waar je de foto’s van je kinderen nooit wilt tegenkomen.
Een foto kan ongemerkt veel informatie bevatten. Zo kan er op de achtergrond van een foto iets staan wat je eigenlijk niet wilt delen. Bekende voorbeelden hiervan zijn gebruikersnamen en wachtwoorden die op foto’s zichtbaar zijn. Maar foto’s bevatten ook vaak informatie over de camera zoals de gebruikte lens en instellingen. Daarnaast zijn vaak de locatiegegevens van de foto beschikbaar. Zo kan iedereen exact zien waar, wanneer, waarmee en hoe laat de foto is gemaakt. Vervelend, wanneer je werkgever ontdekt dat je gisteren te ziek was om te werken, maar niet ziek genoeg om te winkelen in Amsterdam.
Net als bij foto’s kunnen bij verschillende social media de locatiegegevens worden toegevoegd aan de updates. Ook hier geldt, dat je ongemerkt veel meer informatie deelt dan je mogelijk van plan was.
Social media instellingen worden nog al eens aangepast. Ook die van je privacy. Controleer regelmatig je persoonlijke instellingen. Zo weet je wanneer instellingen zijn gewijzigd. Je kunt de instellingen ook aanpassen naar de situatie waarin je op dat moment verkeerd.
Als een account van een van je connecties gehackt is, kan de hacker je “persoonlijke” berichten sturen, waarvan jij denkt dat ze van connectie afkomstig zijn. De hacker maakt hierbij gebruik van de vertrouwensband die jij met de betreffende relatie hebt. Je bent eerder geneigd op een link te klikken van een bekende, dan op die van een vreemde. Hackers gebruiken dit bijvoorbeeld om jouw accountgegevens te bemachtigen, je PC of mobiele apparaat te infecteren en via jou malware te verspreiden.
Berichten hoeven niet afkomstig te zijn van personen waarvan jij denkt dat ze afkomen. Een account kan bijvoorbeeld gehackt zijn. Ook worden veel foto’s, video’s en berichten bewerkt om ontvangers te misleiden in welke vorm dan ook.
Denk goed na voordat je een social media account tegelijkertijd voor zakelijke en privéconnecties gebruikt.
Niet alles is wat het lijkt en niet iedereen is wie die zegt te zijn. Op social media kan iemand zich eenvoudig voordoen als iemand anders. Bekijk een profiel dus goed voordat je het profiel vertrouwd. Bij twijfel geeft een persoonlijk telefoontje direct uitsluitsel.
Net als bij internetbankieren is het raadzaam om het adres van de social media websites zelf in te typen en niet via een Google-zoekopdracht te betreden. Zo ben je er zeker van dat je niet op een nep-website inlogt.
Wanneer we in het verleden (nog geen 10 jaar geleden) ergens op wilde reageren moesten we de computer opstarten, één of meerdere e-mailadressen opzoeken en een e-mail schrijven om ons ongenoegen te delen. Nog verder in het verleden liepen we zelfs nog naar de brievenbus om reactie te versturen. Kortom, er waren voldoende momenten om je te realiseren dat de reactie misschien niet zo gepast was. Als je tegenwoordig ergens je mening over wilt geven, grijp je naar je telefoon, open je van social media app en schrijf je een bericht om je ongezouten mening met anderen te delen. Door deze impulsieve actie neem je veel minder tijd je te realiseren de gevolgen van het bericht kan zijn. De kans dat je iets deelt, waarvan je later spijt krijgt is dus vele malen groter. Neem dus de tijd om te bedenken, wat voor een impact je update kan hebben.
Zodra je iets plaatst op social media is het per direct zichtbaar voor anderen. Als je iets deelt via social media (inclusief apps als WhatsApp) verlies je er direct de controle over. Zodra iemand anders je update opmerkt kan hij of zij deze kopiëren en zelfs delen met anderen. Zelf heb je er dan geen zicht meer op wie het heeft gekopieerd en al helemaal niet wie het heeft gezien.
De informatie die je plaats op social media is per direct beschikbaar voor anderen en je verliest er snel de controle over. Tevens weet je niet of je connecties wel zijn wie je denkt dat ze zijn. Het kan een nep-account betreffen van iemand die zich voordoet als een van je connecties.
Bij een aantal social netwerksites, zoals Facebook en LinkedIn, kun je per update aangeven met wie je die wilt delen. Stel als eerste je voorkeursinstelling goed in. Met deze voorkeursinstelling worden je updates standaard gedeeld, tenzij je het per update handmatig anders instelt. Sommige persoonlijke informatie kun je beter persoonlijk of via privébericht of zelfs e-mail met anderen delen. Zo voorkom je dat de informatie, per ongeluk, zichtbaar is voor mensen voor wie het niet bedoeld is.
Informatie en foto’s die je deelt via social media zijn permanent. Foto’s die je nu van je kinderen plaats op social-media-website, kunnen hen de rest van hun leven blijven achtervolgen. Een nu onschuldige foto, kan in de toekomst doorslaggevend zijn in bijvoorbeeld in een sollicitatieprocedure. Maar het kan nog erger: stel je voor dat derden misbruik maken van deze foto’s, ze bewerken en verspreiden in groepen waar je de foto’s van je kinderen nooit wilt tegenkomen.
Een foto kan ongemerkt veel informatie bevatten. Zo kan er op de achtergrond van een foto iets staan wat je eigenlijk niet wilt delen. Bekende voorbeelden hiervan zijn gebruikersnamen en wachtwoorden die op foto’s zichtbaar zijn. Maar foto’s bevatten ook vaak informatie over de camera zoals de gebruikte lens en instellingen. Daarnaast zijn vaak de locatiegegevens van de foto beschikbaar. Zo kan iedereen exact zien waar, wanneer, waarmee en hoe laat de foto is gemaakt. Vervelend, wanneer je werkgever ontdekt dat je gisteren te ziek was om te werken, maar niet ziek genoeg om te winkelen in Amsterdam.
Net als bij foto’s kunnen bij verschillende social media de locatiegegevens worden toegevoegd aan de updates. Ook hier geldt, dat je ongemerkt veel meer informatie deelt dan je mogelijk van plan was.
Social media instellingen worden nog al eens aangepast. Ook die van je privacy. Controleer regelmatig je persoonlijke instellingen. Zo weet je wanneer instellingen zijn gewijzigd. Je kunt de instellingen ook aanpassen naar de situatie waarin je op dat moment verkeerd.
Als een account van een van je connecties gehackt is, kan de hacker je “persoonlijke” berichten sturen, waarvan jij denkt dat ze van connectie afkomstig zijn. De hacker maakt hierbij gebruik van de vertrouwensband die jij met de betreffende relatie hebt. Je bent eerder geneigd op een link te klikken van een bekende, dan op die van een vreemde. Hackers gebruiken dit bijvoorbeeld om jouw accountgegevens te bemachtigen, je PC of mobiele apparaat te infecteren en via jou malware te verspreiden.
Berichten hoeven niet afkomstig te zijn van personen waarvan jij denkt dat ze afkomen. Een account kan bijvoorbeeld gehackt zijn. Ook worden veel foto’s, video’s en berichten bewerkt om ontvangers te misleiden in welke vorm dan ook.
Denk goed na voordat je een social media account tegelijkertijd voor zakelijke en privéconnecties gebruikt.
Niet alles is wat het lijkt en niet iedereen is wie die zegt te zijn. Op social media kan iemand zich eenvoudig voordoen als iemand anders. Bekijk een profiel dus goed voordat je het profiel vertrouwd. Bij twijfel geeft een persoonlijk telefoontje direct uitsluitsel.
Net als bij internetbankieren is het raadzaam om het adres van de social media websites zelf in te typen en niet via een Google-zoekopdracht te betreden. Zo ben je er zeker van dat je niet op een nep-website inlogt.